KOMPETENCJE REFERATÓW POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W INOWROCŁAWIU
Do zadań podstawowych Centrum Aktywizacji Zawodowej należy realizacja zadań w zakresie usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy, a w szczególności:
- podejmowanie działań ukierunkowanych na zwiększenie zakresu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych;
- koncentrowanie się na indywidualnych potrzebach osób aktywizowanych zawodowo;
- bezpośrednia współpraca z pracodawcami, organizacjami pozarządowymi, organizacja targów i giełd pracy w celu maksymalnego pozyskiwania ofert pracy;
- współpraca z placówkami oświatowymi i instytucjami szkolącymi w celu dostosowania programów kształcenia do potrzeb rynku pracy;
- prowadzenie polityki informacyjnej w zakresie pośrednictwa pracy i instrumentów rynku pracy.
1. W zakresie Referatu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego, w szczególności:
- promocja usług świadczonych przez PUP;
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia;
- udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych;
- pozyskiwanie ofert pracy;
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy;
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy;
- dobór bezrobotnych oraz wydawanie skierowań do pracy i na inne formy działań subsydiowane, określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami;
- współdziałanie z powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania;
- informowanie osób bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach;
- współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej i kierunkach rozwoju w danym rejonie, o kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej;
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach, instrumentach rynku pracy;
- monitorowanie zawodów deficytowych i nadwyżkowych;
- analizowanie zmian zachodzących na lokalnym rynku pracy na potrzeby pośrednictwa pracy;
- obsługa bezrobotnych zgłaszających się w wyznaczonych terminach w celu potwierdzenia swojej gotowości do pracy;
- prowadzenie dokumentacji pracodawców, dokonywanie odpowiednich zapisów i informacji osób bezrobotnych i poszukujących pracy w informatycznej bazie danych;
- współpraca z zakładami pracy w zakresie zwolnień monitorowanych;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązywanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładów pracy;
- realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a - c, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców;
- badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca;
- przygotowywanie informacji z oceny efektywności działań pośrednictwa;
- tworzenie i aktualizacja banku danych o podmiotach działających na terenie powiatu;
- współpraca z centrami informacji i planowania kariery zawodowej w prowadzeniu poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej;
- opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania;
- świadczenie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej na rzecz pracodawców;
- prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy polegających w szczególności na:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia;
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badanie zainteresowań i uzdolnień zawodowych;
- kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie, umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
- prowadzenie usług w formie grupowej lub w formie porady indywidualnej;
- współpraca z pośrednikami pracy, specjalistami ds. rozwoju zawodowego, liderami klubu pracy w procesie aktywizacji osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
- współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
- współpraca z ośrodkami pomocy społecznej.
2. W zakresie Referatu Instrumentów Rynku Pracy, w szczególności:
- refundowanie pracodawcom kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych;
- przyznawanie bezrobotnym środków na podjęcie działalności gospodarczej;
- refundowanie poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego;
- organizowanie prac interwencyjnych;
- organizowanie robót publicznych przy udziale uprawnionych podmiotów;
- dofinansowanie kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną uprawnionym bezrobotnym;
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny wykorzystanych instrumentów rynku pracy;
- wydawanie zaświadczeń przedsiębiorcom o uzyskanej pomocy publicznej;
- przygotowywanie informacji dla potrzeb statystyki z zakresu stosowania instrumentów rynku pracy oraz struktury bezrobocia;
- analiza potrzeb rynku pracy w zakresie aktywizacji osób bezrobotnych;
- opracowanie i upowszechnianie publikacji z zakresu realizacji instrumentów rynku pracy;
- organizacja i realizacja prac społecznie-użytecznych;
- współpraca z organami administracji rządowej, organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, funduszami, organizacjami pracodawców i innymi partnerami rynku pracy w zakresie zatrudnienia i przeciwdziałaniu bezrobociu.
3. W zakresie Referatu Aktywizacji Zawodowej i Szkoleń, w szczególności:
- pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, udzielana w ramach Klubu Pracy, polegająca na przygotowaniu bezrobotnych i poszukujących pracy do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu pracy i podejmowaniu zatrudnienia, a w szczególności przez:
- uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;
- uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych;
- dostęp do informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia.
- organizacja szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, polegająca na:
- informowaniu o możliwościach i zasadach korzystania z usług szkoleniowych świadczonych przez PUP oraz promowanie tej formy aktywizacji;
- diagnozowaniu zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkolenia;
- sporządzaniu i upowszechnianiu planu szkoleń;
- zlecaniu przeprowadzania szkoleń instytucjom szkoleniowym;
- monitorowaniu przebiegu szkoleń;
- współpraca z instytucjami szkolącymi posiadającymi wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych;
- dokonywaniu analiz skuteczności i ocen efektywności szkoleń bezrobotnych oraz innych uprawnionych osób;
- kierowaniu na szkolenia grupowe lub indywidualne wskazane przez osobę uprawnioną;
- finansowaniu wydatków związanych z prowadzonymi szkoleniami stosowanie do przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instrumentach rynku pracy;
- udzielaniu pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia, studiów podyplomowych.
- udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy świadczonej przez PUP;
- organizowanie staży i przygotowania zawodowego w miejscu pracy.
Do zakresu zadań podstawowych Wieloosobowego Stanowiska ds. Stypendiów Szkoleniowych i Stażowych, tworzonego w ramach Referatu Aktywizacji Zawodowej i Szkoleń, w szczególności należy:
- naliczanie stypendiów szkoleniowych i innych świadczeń z tytułu aktywizacji zawodowej wynikających z przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- wydawanie decyzji w obszarze kompetencji:
- przyznawanie, odmowa przyznania, wstrzymanie lub wznowienie wypłaty oraz utraty lub pozbawienia prawa do stypendium szkoleniowego i innych świadczeń z tytułu aktywizacji zawodowej;
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego stypendium szkoleniowego i innych nienależnie pobranych świadczeń.
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji;
- prowadzenie spraw związanych z odwołaniami od decyzji i rejestru w tym zakresie;
- weryfikacja wypłaconych stypendiów szkoleniowych i innych świadczeń z tytułu aktywizacji zawodowej;
- pokrywanie kosztów przejazdu bądź zakwaterowania osobie, która w wyniku skierowania przez Urząd podjęła pracę, staż, szkolenie lub przygotowanie zawodowe dorosłych w miejscu pracy poza miejscem stałego zamieszkania;
- finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która w wyniku skierowania przez Urząd podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, szkolenie lub przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania;
- finansowanie kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego poza miejscem stałego zamieszkania w związku ze skierowaniem przez Urząd.
Do zakresu zadań podstawowych Wieloosobowego Stanowiska ds. Programów Rynku Pracy w szczególności należy:
- planowanie środków Funduszu Pracy oraz środków z Unii Europejskiej;
- opracowywanie wniosków projektów na aktywizację zawodową bezrobotnych ze środków Funduszu Pracy i EFS;
- realizacja programów dla bezrobotnych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej;
- koordynacja i monitorowanie działań w ramach realizowanych projektów;
- analiza, sprawozdawczość i rozliczanie z realizowanych programów;
- pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań w zakresie aktywizacji lokalnego rynku pracy i promocji zatrudnienia;
- inicjowanie i organizowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych;
- opracowywanie, realizacja i nadzór nad programami mającymi na celu pozyskanie środków z funduszy europejskich, z rezerwy Funduszu Pracy, pozostającej w dyspozycji ministra do spraw zatrudnienia, bądź marszałka województwa, na aktywizację określonych grup bezrobotnych i promujących zatrudnienie;
- współdziałanie z powiatową radą zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków z Funduszu Pracy.
Do zakresu podstawowych zadań Referatu Ewidencji, Informacji i Świadczeń w szczególności należy:
- informowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy o przysługujących im prawach i obowiązkach;
- rejestracja osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
- prowadzenie ewidencji osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
- wprowadzanie danych osób bezrobotnych i poszukujących pracy do bezy komputerowej oraz jej uaktualnianie;
- wydawanie decyzji w obszarze kompetencji o:
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za osobę bezrobotną oraz o utracie statusu bezrobotnej;
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku aktywizacyjnego;
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku aktywizacyjnego.
- prowadzenie spraw związanych z odwołaniami od decyzji i rejestru w tym zakresie;
- naliczanie i weryfikacja zasiłków, dodatków aktywizacyjnych;
- wydawanie zaświadczeń z zakresu kompetencji referatu;
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- dokonywanie potrąceń komorniczych na podstawie tytułów egzekucyjnych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
- realizacja świadczeń przysługujących rolnikom zwalnianym z pracy.
Do zakresu zadań podstawowych Referatu Finansowo-Księgowego w szczególności należy:
- planowanie środków budżetowych, a w szczególności:
- sporządzanie projektu budżetu Urzędu;
- analiza przebiegu realizacji planu dochodów i wydatków;
- przygotowywanie propozycji zmian w budżecie Urzędu.
- planowanie i realizacja wydatków ze środków Funduszu Pracy oraz środków europejskich - EFS;
- ewidencjonowanie i rozliczanie operacji budżetowych, Funduszu Pracy i EFS;
- ewidencjonowanie i rozliczanie zadań zleconych (np. PFRON);
- przestrzeganie i kontrola dyscypliny finansów publicznych;
- obsługa kasowa Funduszu Pracy, budżetu jednostki oraz EFS;
- obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie spraw płacowych pracowników PUP;
- sporządzanie informacji oraz sprawozdań dotyczących wydatków budżetu jednostki i Funduszu Pracy oraz współudział w sporządzaniu sprawozdawczości i wniosków o płatność dotyczących projektów współfinansowanych ze środków EFS;
- rozliczanie wyników inwentaryzacji składników majątkowych i finansowych.
Do zakresu zadań podstawowych Referatu Organizacyjno-Administracyjnego w szczególności należy:
- opracowywanie wewnętrznych aktów normatywnych PUP;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP;
- obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora;
- obsługa kancelaryjna Urzędu zgodnie z obowiązującą Instrukcją kancelaryjną;
- gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora;
- prowadzenie spraw osobowych i kadrowych pracowników PUP;
- zgłaszanie pracowników do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz ich wyrejestrowanie;
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, poleceń wydawanych przez Dyrektora;
- opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analizy i informacji dotyczącej pracowników Urzędu;
- prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem pracowników PUP;
- obsługa spraw związanych z naborem pracowników;
- nadzór nad przeprowadzeniem kontroli zewnętrznych;
- sporządzanie informacji dla prokuratury w każdym przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa;
- ewidencja i kontrola realizacji zaleceń zewnętrznych jednostek kontrolnych;
- rejestracja oraz nadzór nad prawidłowym rozpatrywaniem skarg i wniosków;
- obsługa Powiatowej Rady Zatrudnienia;
- archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem Urzędu oraz prowadzenie archiwum zakładowego;
- administrowanie majątkiem Urzędu;
- zaopatrywanie pracowników Urzędu w środki techniczno-biurowe;
- prowadzenie spraw związanych z eksploatacją lokali biurowych oraz instalacjami technicznymi poprzez ich konserwację, naprawy i remonty;
- prowadzenie spraw związanych z procedurą zamówień publicznych;
- windykacja nienależnie pobranych świadczeń;
- udostępnianie danych osobowych na wniosek;
- udzielanie informacji o osobach bezrobotnych osobom i instytucjom do tego upoważnionym lub uprawnionym;
Do zakresu zadań podstawowych Wieloosobowego Stanowiska ds. Bezpieczeństwa Informacji, Informatyki i Statystyk w szczególności należy:
- nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystaniem sprzętu komputerowego;
- nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania;
- administrowanie siecią komputerową i bazą danych;
- dokonywanie aktualizacji programów komputerowych;
- tworzenie baz danych statystycznych;
- tworzenie kopii bezpieczeństwa bazy danych;
- opracowywanie statystyk dotyczących osób bezrobotnych i rynku pracy;
- przygotowywanie informacji dla potrzeb analizy rynku pracy;
- prowadzenie strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej PUP oraz ich aktualizacja;
- nadzór nad stosowaniem przepisów ustawy o ochronie danych osobowych w działalności PUP;
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w imieniu płatnika, a w szczególności sporządzanie dokumentacji zgłoszeniowej i rozliczeniowej w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych osób bezrobotnych;
- obsługa programu Płatnik;
- koordynowanie przygotowywania przez komórki organizacyjne Urzędu informacji publicznej oraz przygotowanie ostatecznej wersji tej informacji;
- nadzór nad prawidłowym stosowaniem instrukcji bezpieczeństwa.
Do zakresu zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w szczególności należy:
- sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w urzędzie;
- kontrola stanu bezpieczeństwa i higieny pracy na wszystkich stanowiskach pracy;
- przeprowadzanie szkoleń z zakresu przestrzegania zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- prowadzenie spraw dotyczących wypadków w pracy, chorób zawodowych i badań środowiska pracy;
- prowadzenie rejestrów i gromadzenie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy;
- doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bhp, organizacji i metod pracy na stanowiskach, na których występują czynniki szkodliwe, doboru środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
- prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej.
Do zakresu podstawowych zadań stanowiska Radcy Prawnego w szczególności należy:
- reprezentowanie PUP przed sądami, organami egzekucyjnymi i innymi urzędami;
- wykonywanie obsługi prawnej PUP;
- opiniowanie i parafowanie umów, a także aktów normatywnych Dyrektora, pism i innych dokumentów powodujących skutki prawne dla PUP w zakresie ich zgodności z prawem;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawnych w PUP;
- pomoc przy opracowywaniu projektów aktów normatywnych Dyrektora;
- wykonywanie innych zadań z zakresu ochrony prawnej interesów PUP - stosownie do przepisów ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.).
Zadania szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy określają zakresy czynności.