Inne aktualności - Powiatowy Urząd Pracy w Chrzanowie
Nowa ustawa – nowe możliwości!
Skorzystaj ze wsparcia publicznych służb zatrudnienia i znajdź swoją drogę do pracy!
Najważniejsze zmiany obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. w związku z wejściem ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia:
- możesz zarejestrować się w urzędzie pracy tam, gdzie mieszkasz i tylko w jednym urzędzie,
- zarejestrujesz się osobiście lub online korzystając z indywidualnego konta, które możesz założyć na stronie – www.praca.gov.pl,
- jeżeli masz konto na praca.gov.pl stanie się ono Twoim indywidualnym kontem,
- konto umożliwia składanie wniosków i pism oraz wymianę korespondencji. Jeśli potrzebujesz pomocy w założeniu indywidualnego konta zapraszamy do siedziby PUP w Chrzanowie pok. E I piętro,
- w przypadku zarejestrowania będziesz miał wyznaczonego doradcę ds. zatrudnienia,
- kontaktuj się z nami osobiście, on-line lub telefonicznie zgodnie z ustaleniami ze swoim doradca ds. zatrudnienia, jednak nie rzadziej niż raz na 90 dni,
- będziesz informowany o ofertach pracy, szkoleń i innych formach pomocy,
- możesz być w rejestrze urzędu pracy nieprzerwanie maksymalnie przez 3 lata.
Uwaga! Ważne dla zatrudniających cudzoziemców
Najważniejsze zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. w związku z wejściem ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2025 r. poz. 621).
Nowe obowiązki dla pracodawców w związku z zatrudnianiem cudzoziemców w ramach oświadczeń o powierzeniu pracy:
- oświadczenia będą mogły być składane wyłącznie drogą elektroniczną przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozostawiane bez rozpoznania,
- polski podmiot powierzający pracę ma obowiązek przekazania urzędowi pracy, który wpisał oświadczenie do ewidencji oświadczeń kopię umowy z cudzoziemcem w języku polskim przed powierzeniem pracy (poprzez system praca.gov.pl). W chwili obecnej właściwy system teleinformatyczny nie posiada odpowiedniej funkcjonalności. Planowane jest, że funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od 1 lipca. W związku z powyższym do tego czasu pracodawcy nie mają obowiązku przekazywać kopii umów.
- terminy na składanie informacji do wpisanych oświadczeń:
- pracodawca powiadamia o podjęciu pracy przez cudzoziemca w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy;
- pracodawca powiadamia o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń;
- pracodawca ma również obowiązek powiadomić o zakończeniu pracy przez cudzoziemca oraz przekazać informację, jeżeli cudzoziemiec nie podejmie pracy (definitywnie). Te dwie sytuacje będą skutkować unieważnieniem oświadczenia. Obowiązek informowania, na nowych zasadach, o podjęciu, niepodjęciu, wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie dotyczy również oświadczeń wpisanych do ewidencji przed dniem 1 czerwca 2025 r. (chyba, że taka informacja została już zgłoszona przed dniem 1 czerwca),
- rozszerzenie katalogu przesłanek do odmowy wpisu oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń (art. 65 ustawy).
- zostają uchylone przepisy dotyczące testu rynku pracy i wydania informacji starosty. Od tego dnia informacja starosty może zostać wydana jedynie w przypadku, gdy ma dotyczyć postępowania o udzielenie zezwolenia na pracę wszczętego przed dniem 1 czerwca 2025 roku.
Nowy obowiązek dla instytucji publicznych – konieczność zgłaszania ofert pracy do ePraca.
Informujemy, iż 12 maja br. w Dzienniku Ustaw została opublikowana Ustawa
z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U.2025, poz.620), która wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2025r.
Ww. ustawa wprowadza nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy
do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca
(aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy).
Zgodnie z art. 83 ust. 2 pkt 1 lit. a ww ustawy określono, że oferty pracy do ePracy obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r.poz. 902) tj.:
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne
albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego
albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Efektem przedmiotowej zmiany ma być zwiększenie liczby ofert pracy realizowanych przez urzędy pracy, a tym samym ułatwienie osobom bezrobotnym i osobom poszukującym pracy poszukiwania pracy. Dotyczy to w szczególności ofert pracy
na stanowiska specjalistyczne.
Zgłoszenie oferty pracy w bazie ofert pracy do ePraca wymagać będzie założenia konta na stronie praca.gov.pl potwierdzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym i skorzystaniem z e-formularza zgłoszenia oferty pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w Chrzanowie zapewnia pomoc przy zgłaszaniu ofert pracy.
W razie pytań informacji udzielają:
- Katarzyna Kunert-Grudzień tel.: 32 75 33 862 kgrudzien@chrzanow.praca.gov.pl
- Jolanta Jędrzejczyk tel.: 32 75 33 861 jjedrzejczyk@chrzanow.praca.gov.pl
WAŻNA INFORMACJA DLA INSTYTUCJI SZKOLENIOWYCH
W dniu 20 marca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia, (Dz.
U. 2025, poz. 620), która wprowadza ważne zmiany dla instytucji szkoleniowych.
Zgodnie z art. 106 tej ustawy, szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
finansowane ze środków Funduszu Pracy, realizują podmioty wpisane do rejestru,
o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w zakresie świadczenia usług
szkoleniowych, czyli do Bazy Usług Rozwojowych (BUR). Ponadto, szkolenia
finansowane ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na podstawie art. 128 ust.
2 będą również realizować jedynie podmioty wpisane do BUR.
Wyżej wskazane przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2026 r. Natomiast do końca
2025 r. będzie jeszcze funkcjonał Rejestr Instytucji Szkoleniowych (RIS). Czas, który
pozostał do wejścia w życie ww. przepisów, stanowi tzw. okres przejściowy na wpisanie
się do BUR podmiotów chcących realizować dalej usługi szkoleniowe na zlecenie
urzędów pracy, a wcześniej podjęcie działań mających na celu spełnienie przez firmy
odpowiednich warunków do uzyskania wpisu do BUR, między innymi uzyskania
określonych certyfikatów lub dokumentów potwierdzającego akredytację. Należy
jednocześnie zaznaczyć, że od 1 stycznia 2026 roku w BUR będą mogły znaleźć się
wyłącznie podmioty, które spełniają wymogi określone w rozporządzeniu Ministra
Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów
świadczących usługi rozwojowe. Należy zaznaczyć, że nie nastąpi automatyczne
przepisanie do BUR instytucji, które obecnie są wpisane do RIS.
Wszystkie potrzebne informacje na temat możliwości uzyskania wpisu do BUR znajdują
się na stronie internetowej https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce strefa dla
dostawców usług. We wskazanym miejscu można znaleźć także bazę pytań i odpowiedzi,
jak również numery kontaktowe na infolinię PARP czy telefoniczny dyżur eksperta BUR.
• Infolinia PARP: 801 332 202 lub 22 574 07 07 (czynna w dni robocze od 8:30 do 16:30),
• e-mail: info_uslugirozwojowe@parp.gov.pl
• telefoniczny dyżur eksperta BUR – jest czynny w każdą środę, w godz. 11:00 – 13:00,
pod numerem infolinii: 801 332 202 lub 22 574 07 07 (proszę wybrać 5 a następnie 3)