OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW ze środków PFRON - Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW ze środków PFRON

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zaprasza do składania Wniosków o przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej  na podstawie  art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44 ze zmianami).  Zgodnie z uchwałą Nr XI/75/25 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 marca 2025 roku w sprawie podziału środków przyznanych Powiatowi Braniewskiemu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w 2025 roku przyznano kwotę 70 000 zł.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z  dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44 ze zmianami);

  2. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).

Nabór wniosków prowadzony jest poprzez System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON na stronie internetowej https://sow.pfron.org.pl/.

Maksymalna wysokość środków, które można otrzymać nie może być większa od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia. Wnioskodawca może otrzymać środki z PFRON jeden raz na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub w formie spółdzielni socjalnej w wysokości:

1) nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy;

2) wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.

  1. Informacje dodatkowe dotyczące wniosku WN-0:

Starosta rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:

  1. formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności;

  2. wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia wnioskodawcy do tej działalności;

  3. popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;

  4. planowane wydatki, które wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków;

  5. wysokość wkładu własnego wnioskodawcy;

  6. uprawnienia i kwalifikacje:

- wnioskodawcy, w przypadku samodzielnego wykonywania czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;

-  wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;

  1. doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;

  2. zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;

  3. wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.

  1. Zabezpieczenie zwrotu środków:

  1. Weksel z poręczeniem wekslowym (aval).

  2. Poręczenie, w tym poręczenie spółdzielni socjalnej.

 Poręczycielem może być osoba fizyczna, która:

    1. jest zatrudniona na czas nieokreślony lub na okres co najmniej trzech lat licząc od daty złożenia wniosku lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi działalność rolniczą lub jest emerytem lub rencistą w wieku do lat 70;

    2. nie jest współmałżonkiem wnioskodawcy, z wyjątkiem sytuacji, w której małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową;

    3. poręczyciel nie jest wspólnikiem / udziałowcem wnioskodawcy oraz nie jest pracownikiem wnioskodawcy ubiegającego się o refundację;

    4. dochody nie są obciążone wyrokiem sądowym lub z innego tytułu;

    5. w przypadku zatrudnienia, pobierania emerytury lub renty posiada dochód
      w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie,
      w przypadku dwóch poręczycieli o dochodach co najmniej 125% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie każdy;

    6. w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej - osiągnął w ostatnim roku dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie i nie zalega z opłacaniem składek z tytułu ubezpieczenia społecznego
      i podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, i prowadził działalność gospodarczą co najmniej przez okres 1 roku przed dniem złożenia wniosku. Należy dołączyć kserokopię deklaracji  PIT 36 lub Pit-36L za ubiegły rok oraz oświadczenie
      o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem miesięcznej spłaty zadłużenia;

    7. w przypadku prowadzenia działalności rolniczej - osiąga dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie oraz nie zalega
      z opłatami podatku rolnego i składek KRUS. Dochód jest określany zgodnie
      z Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego. W celu udokumentowania prowadzenia gospodarstwa rolnego
      w dniu podpisania umowy należy przedłożyć zaświadczenie z Urzędu Gminy
      (w oryginale) potwierdzające fakt posiadania lub dzierżawienia gospodarstwa rolnego, określające jego wielkość w hektarach fizycznych i przeliczeniowych.

Poręczyciele w dniu zawarcia umowy o przyznaniu wnioskodawcy środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej zobowiązani są do podpisania umowy poręczenia - osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu lub notarialnie.

Warunkiem zawarcia przedmiotowej umowy jest również zgoda współmałżonka wnioskodawcy pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej oraz współmałżonka poręczyciela pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej wyrażona podpisem złożonym osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu w dniu podpisania umowy o przyznaniu przedmiotowych środków lub podpisem poświadczonym notarialnie.

W przypadku poręczenia zwrotu środków przez osobę fizyczną poręczyciel przedkłada staroście oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu, oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, podając jednocześnie imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, jeżeli został nadany, oraz nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.

  1. Formy zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym mogą stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota zablokowanych lub gwarantowanych przez bank środków będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat.

  2. Forma zabezpieczenia w formie zastawu na prawach lub rzeczach, może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że wartość praw lub rzeczy będących przedmiotem zastawu będzie przekraczać o 50% przyznanej kwoty z uwzględnieniem spadku wartości przedmiotu zastawu w okresie obowiązywania tej formy zabezpieczenia, na okres minimum 5 lat.

  3. Akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika – może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota podlegająca egzekucji będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat. Wnioskodawca dodatkowo dołącza informację o posiadaniu majątku,
    z którego można dochodzić należności.

Koszty związane z zabezpieczeniem zwrotu środków, w tym także z usunięciem tego zabezpieczenia po wygaśnięciu umowy, ponosi wnioskodawca.

W uzasadnionych przypadkach na wniosek, po wywiązaniu się z umowy, może nastąpić wcześniejsze zniesienie zabezpieczenia zwrotu dofinansowania w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym, zastawu na prawach lub rzeczach.

  1. Rozliczenie środków:

  1. Powiatowy Urząd Pracy Braniewo ma prawo żądać od wnioskodawcy, w każdym czasie dokumentów potwierdzających wiarygodność danych zawartych w złożonych dokumentach.

  2. Należy przedłożyć rozliczenie zawierające zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy na poszczególne wydatki ujęte w szczegółowej specyfikacji. Rozliczenie następuje
    w oparciu o przedstawione dowody księgowe: faktury, umowy sprzedaży oraz załączone do nich potwierdzenia dokonania zapłaty w przypadku płatności w formie przelewu, paragony fiskalne z nr NIP nabywcy.

  3. Zakup używanego składnika majątkowego jest kwalifikowany przy łącznym spełnieniu wszystkich niżej wymienionych warunków:

    1. jeżeli wartość używanego składnika majątkowego wynosi, co najmniej 3.500,00 zł, należy dokonać wyceny przez rzeczoznawcę na koszt wnioskodawcy,

    2. sprzedający składnik majątkowy musi wystawić oświadczenie określając jego pochodzenie i źródło sfinansowania,

    3. do umowy sprzedaży przekraczającej kwotę 1000 zł należy dołączyć kserokopię PIT PCC 3 potwierdzony przez urząd skarbowy wraz kserokopią dowodu zapłaty podatku od czynności cywilno-prawnych.

  4. Nie uwzględnia się zakupu dokonanego od członka rodziny, bądź zakupionych środków trwałych, które były współfinansowane z pomocy UE lub w ramach dotacji z krajowych środków publicznych. Cena zakupu używanego środka trwałego nie przekracza jego wartości rynkowej i jest niższa niż koszt podobnego nowego sprzętu

  5. W przypadku zakupów zagranicznych należy przedłożyć tłumaczenie przysięgłe dokumentów potwierdzających ich dokonanie. Przedmiotowe dokumenty muszą zawierać niezbędne elementy dowodu księgowego, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Koszty ponosi wnioskodawca.

  6. Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zastrzega sobie prawo niezakwalifikowania do objęcia pomocą zaproponowanych kosztów przez wnioskodawcę.

  7. Rozliczenie następuje w kwocie brutto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.

  8. W rozliczeniu należy stosować przepisy art. 19 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2024 poz. 236 ze zmianami).

  9. Przy rozliczaniu środków dopuszcza się do 10% różnicy pomiędzy kwotą poszczególnych zakupów wykazanych w szczegółowej specyfikacji wydatków. Zmiana ta nie wymaga uprzedniej zgody Starosty.

  10. Osoby, które otrzymały środki są zobowiązane do złożenia do Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie, niezwłocznie, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* od rozpoczęcia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej, oświadczenia potwierdzającego brak odliczenia lub odzyskania równowartości podatku od towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania w przypadku gdy zwrot podatku od towarów i usług nie został dokonany.

  11. Wnioskodawca, który otrzymał środki i zarejestruje się jako płatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny) jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanych środków. Informacja o zaistnieniu powyższego faktu powinna zostać dostarczona do Urzędu Pracy
    w terminie  14 dni. 

  12. W terminie 2 miesięcy, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej osoba, która otrzymała środki zobowiązana jest do przedstawienia kompletu dokumentów:

    1. Zaświadczenia z Urzędu Skarbowego potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy/24 miesięcy*

    2. Zaświadczenie ZUS potwierdzające podleganie ubezpieczeniom.

* w zależności od okresu prowadzenia działalności określonego w umowie

Terminy oraz sposób rozpatrzenia wniosku określone są w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).

Informacje dotyczące naboru udzielane są w Powiatowym Urzędzie Pracy w Braniewie w pok. nr 15 lub przez kontakt telefoniczny pod nr 55 644 22 31.

08.05.2025

Ogłoszenie OA.1101.1.2025 Prezesa Sądu Rejonowego w Braniewie z dnia 07 maja 2025 r. w sprawie konkursu na 1 wolne stanowisko asystenta sędziego w Sądzie Rejonowym w Braniewie

Ogłoszenie OA.1101.1.2025 Prezesa Sądu Rejonowego w Braniewie z dnia 07 maja 2025 r. w sprawie konkursu na 1 wolne stanowisko asystenta sędziego w Sądzie Rejonowym w Braniewie. Załączniki ...

30.04.2025

Nabór wniosków - Bon na zasiedlenie - Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 (III) zawieszony z dniem 30.04.2025

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie informuje, że od dnia 30.04.2025 zawiesza nabór wniosków "Bon na zasiedlenie" finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus zgodnie z projektem pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie braniewskim (III)” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie...

28.04.2025

Nabór wniosków - Prace interwencyjne - Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 (III) zawieszony z dniem 28.04.2025

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie informuje, że od dnia 28.04.2025 zawiesza nabór wniosków na Prace interwencyjne finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus zgodnie z projektem pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie braniewskim (III)” w ramach programu regionalnego Fundusze...

17.04.2025

Europejskiego Dnia Pracy Online „Boost Your Career with EURES 2025”

INFORMACJA DLA POLSKICH PRACODAWCÓW „Boost Your Career with EURES 2025” ICT i Biznes Europejskie Dni Pracy Online 5 czerwca 2025 W Twojej firmie brakuje pracowników? Otwórz się na międzynarodowe możliwości rekrutacyjne i znajdź specjalistów z krajów UE/EOG i Szwajcarii! Weź udział w „Boost Your Career with EURES 2025”!...

5,3%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec marca 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie
ul. Kościuszki 118
14-500 Braniewo

Tel.: 55 644 32 22
Faks: 55 644 32 24
e-mail: olbr@praca.gov.pl, sekretariat@pupbraniewo.pl
ePUAP: /pup_braniewo/SkrytkaESP
eDoręczenia: AE:PL-58639-71657-AISEF-30
 NIP: 582-14-91-355
Numery rachunków bankowych prowadzone przez VeloBank S.A.:
1. Fundusz Pracy - 53 1560 0013 2023 2112 4000 0003
2. Rachunek bieżący (Budżet) - 10 1560 0013 2023 2112 4000 0001 - do wpłat za oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz zezwolenie na pracę sezonową.

Godziny otwarcia:
 Poniedziałek - Piątek 7:30 -15:30

 Przyjmowanie interesantów od godziny 7:45 do godziny 13:00